Agile Employer Brandingu – MVP w EB

Agile Employer Branding przestaje być pieśnią przyszłości. Kiedy półtora roku temu po zrobieniu certyfikatu Agile PM Foundation zagadnęłam Mateusza i Marcina, żeby połączyć zwinność z Employer Brandingiem nie myślałam, że okoliczności znacznie przyspieszą zainteresowanie tym tematem. Teraz Agile wymieniany jest pośród post – Covidowych trendów, dlatego wracam do przybliżania Wam zwinnych inspiracji. Dziś na tapet bierzemy MVP w Employer Brandingu.

Co to jest MVP?

Pamiętacie jak byliście mali i bardzo chcieliście psa (lub inne zwierze)? Niektórzy rodzice na prośbę o pupila mówili: „Ok. Ale najpierw przez miesiąc będziesz opiekować się psem pluszowym – musisz rano i wieczorem wyprowadzać go na spacer, wyjmować mu miseczkę, myć ją itp.” 

MVP, czyli Minimum Viable Product to nic innego jak produkt, który spełnia minimalne funkcje, aby zaprezentować swoją wartość.

Bez potrzeby ogromnych nakładów do zrealizowania produktu w całości ze wszystkimi „bajerami”. Nasz pluszowy piesek jest takim MVP – spełnia główną potrzebę – dziecko sprawdza czy potrafi otoczyć opieką małe stworzenie. W razie gdyby jednak stało się inaczej, rodzice nie ponoszą dużych kosztów.

MVP w biznesie i Employer Brandingu

Podobnie jest w biznesie – stworzenie produktu, który jest bardzo podstawowy w funkcjonalności, często ubogi w swoim wyglądzie, ale spełnia najważniejszą funkcję. Pozwala przewidzieć, czy to, co szykujemy znajdzie aprobatę odbiorcy. A przecież satysfakcja klienta leży u podstaw Agile, prawda? 🙂

MVP, choć pochodzi z koncepcji Lean Startup (recenzję tej książki znajdziecie u mnie na blogu tutaj), właśnie z powodu prostoty i nastawienia na klienta swietnie wpisuje się w zwinność. Dzięki iteracjom możemy rozwijać nasze MVP zgodnie z potrzebami klienta, cały czas trzymając rękę na pulsie. (O co chodzi z iteracjami w Agile sprawdzicie w pierwszym wpisie na ten temat).

agile employer branding mvp

Jakie jeszcze są plusy MVP i dlaczego dobrze sprawdza się w Employer Brandingu?

  • Jest tani – zamiast produkować np. całą kampanie zaczynamy od próbki, którą prezentujemy grupie testowej i sprawdza czy „zażre”
  • Umożliwia szybkie testy – pomyślcie np. o nowym newsletterze – jeśli chcecie zrobić rewolucję i np. z wysyłania ludziom długich pdf-ów przejść na skróty wiadomości i linki. Nie ma potrzeby stawiania specjalnej strony – na początek wiadomości może umieścić na istniejącym środowisku np. Sharepoint
  • Dostarcza bieżącego feedbacku – najgorsze, co nas może spotkać, to pół roku pracy nad wdrożeniem, nieprzespane noce, konkretne inwestycje finansowe, żeby na koniec dowiedzieć się, że rozwiązanie nie podoba się użytkownikom. Dzięki MVP pierwsze opinie zaczną spływać bardzo szybko
  • Pozwala sprawdzić, czy organizacja jest gotowa na produkt (a także czy my jesteśmy gotowi) – nowy system oceny? Zgrywalizowane szkolenia? Dzięki MVP sprawdzimy, czy planowana nowinka ma szansę na powodzenie, czy lepiej poszukać czegoś innego

Przykłady na MVP w Employer Brandingu

MVP w Employer Brandingu – Zamiast badania satysfakcji z pracy – NPS

Zastanawiacie się nad wdrożeniem badania satysfakcji? Zanim przygotujcie kilkustronicową ankietę (co na pewno zajmie sporo Waszego czasu), pomyślcie najpierw nad wykorzystaniem NPS. Cel, czyli w tym przypadku zbadanie poziomu satysfakcji, zostanie zachowany. Sam NPS jest bardzo prosty i szybki do wdrożenia (jak to zrobić plus pomocne narzędzia znajdziecie tutaj). Takie badanie pozwoli sprawdzić, czy organizacja jest gotowa na tego typu krok, jak mocno angażuje się w wypełnienie bardzo krótkiej ankiety oraz jak w Wasz harmonogram wpisuje się dodatkowa praca. 

MVP w Employer Brandingu – zamiast pełnego wdrożenia produktu – pilot

Wdrażanie nowych produktów do organizacji niesie za sobą element ryzyka. Czy rozwiązanie się sprawdzi? Ludzie będą się angażować, a inwestycja się zwróci? Dlatego, zamiast wróżenia z fusów warto przed zakupem nowego narzędzia zrobić jego pilot. Usługa może być mocno okrojona, na niewielkiej grupie osób. Pozwoli to jednak na sprawdzenie możliwych braków czy potencjalnych zagrożeń.

Przykład?

Chłopaków z AskHenry (czyli benefit, który ofiaruje pracownikom najlepszy wg. mnie* benefit – czas) możemy poprosić o pilota usługi np. Na jednym zespole przez określony czas i sprawdzić, czy jest to coś dla nas.

*post NIE jest sponsorowany – to moja prywatna opinia 🙂

MVP w Employer Brandingu – zamiast wielkiej kampanii w Social Media…

Start dużej kampanii w Social Media to spore przedsięwzięcie. Zamiast działać „z grubej rury” warto np.:

  • Zrobić test na pracownikach – w ten sposób sprawdzimy, czy kreatywnie „nie poniosło” nas na etapie tworzenia – pracownicy naprawdę w bardzo trafie potrafią znaleźć słabe punkty EB-owych działań
  • Zrobić test na małej próbie – dzięki czemu sprawdzimy, czy nasza linia wizualna trafia do grupy odbiorców
  • Testy AB copy I grafiki – jeśli jeszcze nie robiliście – spróbujcie – testy AB potrafią zrobić dużą niespodziankę

MVP w Employer Brandingu – zamiast bloga firmowego…

Blogi firmowe to świetna inwestycja employer – brandingowa. Przygotowanie bloga firmowego to jednak sporo pracy. Kiedy dodamy do tego niewiadomą w postaci chęci pracowników do regularnego dzielenia się wiedzą, z pomocą przychodzi nam MVP.

Co możemy zrobić, żeby sprawdzić, czy blog jest dla nas?

  • Artykuły pracowników na Linkedin – artykuły na Linkedin indeksują się w google, a do korzystania z nich wymagane jest tylko posiadanie konta
  • Artykuły na portalach gościnnych – tutaj mamy już blogi branżowe (np. BulldogJob, Just Geek IT czy blog JOBSFORGEEK), gdzie nasi pracownicy mogą dzielić się wiedzą. My zaś możemy sprawdzić, czy motywacja do tworzenia contentu cały czas się utrzymuje 
  • Blog na zewnętrznej platformie np. Medium. Tak robi np. Znany Lekarz, dzięki czemu nie muszą inwestować w rozwój i utrzymanie swojego bloga

MVP w Agile Employer Branding – o czym warto pamiętać

Jest kilka rzeczy, o których warto pamiętać podczas wprowadzania MVP do Waszych EB-owych działań:

  • Załóż cel – cała korzyść z MVP polega na tym, że testujecie konkretną funkcjonalność. Nie chodzi o zrobienie zmniejszonej wersji produktu, a o przetestowanie wybranych przez Was funkcjonalności. 

Podczas wybierania cech do włączenia do MVP możecie skorzystać z metody MoSCoW, gdzie dokonujecie podziału funkcjonalności zgodnie z rysunkiem poniżej:

agile employer branding
  • Ustal budżet – a później się go trzymaj. 
  • Wybierz grupę oceniającą produkt – tak, aby wiedzieć, czy wdrożenie wszystkich funkcjonalności ma sens

MVP w Agile Employer Branding – podsumowanie

Wachlarz działań produktów employer brrandingowych jest ogromny i z miesiąca na miesiąc powiększa się. Musimy dobrze znać swoją organizację, by wiedzieć, co się sprawdzi, a co niekoniecznie. Zanim jednak podejmiemy wiążące decyzje, które będą angażować czas i pieniądze, zastanówmy się, czy możemy wcześniej sprawdzić rozwiązanie na produkcie, który w podstawym stopniu pozwoli nam przetestować wybraną funkcjonalność. 

Może spodoba Ci się również:

A może to Cię zaciekawi?

Social Media w Employer Brandingu – być czy nie...

Social media to temat rzeka. Towarzyszą nam one w życiu prywatnym, ale również zawodowo....

Najlepsza zakładka kariera – 3 rzeczy, o których musisz...

Jak wygląda idealna zakładka kariera? Czy w 2021 roku warto jeszcze w nią inwestować?...

Employer Branding w IT. Czyli jak wybrać wartościowe wydarzenie...

Które wydarzenie dla branży IT jest wartościowe, które targi będą mieć powodzenie wśród najlepszych...

Grupy na Facebooku dla HR i Employer Brandingu

"Gdzie szukać informacji na temat Employer Brandingu"? "Skąd wiesz o nowościach z branży?" Czy...

Alumni w organizacji – kim są i dlaczego warto...

Coraz świadomiej dbamy o kandydatów. Mierzymy ich doświadczenia, szkolimy się z candidatey experience. O...

Tego nie rób! 3 grzechy główne wiadomości na Linkedin

Nie ma co ukrywać - Linkedin, jeśli chodzi o prowadzenie działań rekrutacyjnych w zasadzie...

Sprawdź wszystkie kategorie!

Comments

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here