Coaching w organizacji – kara czy lek na całe zło w firmie?

Zapraszam Was dziś do przeczytania wywiadu z kolejnym gościem How2hr. Tym razem o coachingu porozmawiam z Aleksandrą Chmurzyńską – Błasiak, HR-owcem z wieloletnim doświadczeniem, coachem oraz od niedawna Mamą.
Dlaczego to Olę zaprosiłam do poruszenia tematu coachingu? Pracując z Olą przez ponad dwa lata miałam okazję poznać ją nie tylko jak HR Business Partnera, ale i eksperta stosującego elementy coachingu w codziennej pracy.
Mogę tylko zdradzić, że poniższy wywiad to tylko wstęp. Zarówno jeśli chodzi o temat coachingu, jak i obecność Oli na blogu :).

Olga Żółkiewicz: Ola, ostatnio dużo słyszy się o coachingu niekoniecznie w samych pozytywach. Fanpage typu „zdelegalizować coaching i rozwój osobisty” biją rekordy popularności, a coachowie, z każdej w zasadzie dziedziny życia reklamują się na każdym kroku. Jak to tak naprawdę jest z tym coachingiem? Czy to lek na całe zło przynoszący wielkie szczęście oraz ogromne pieniądze dla tego, kto procesowi coachingowemu się podda?

Aleksandra Chmurzyńska – Błasiak: Wielkie szczęście i pieniądze? Jeśli tylko jest to celem klienta w coachingu to możliwe :).

A jak to jest z tym coachingiem… Odnoszę wrażenie, że fanpage, o którym wspominasz gromadzi ludzi, którzy niestety nie mieli do czynienia z wartościowym coachingiem. Coaching to żadna magia, a proces. Proces, który ma konkretne ramy, kroki, strukturę i pomaga klientowi zrealizować jego cele. To taka rozmowa, w której coach zadaje swojemu klientowi pytania, których klient sam sobie nigdy wcześniej nie zadał lub bał się usłyszeć na nie odpowiedzi. Spotkanie z coachem to taki czas dla klienta na uporządkowanie swoich myśli i głęboką samorefleksję (autorefleksję?) . Można powiedzieć, że coach dokręca śrubę i swoimi pytaniami sprawia, że klient nie ucieka od trudnych dla niego tematów. Klient umawia się na realizację konkretnych tematów i często finalizuje sprawy niezamknięte od dłuższego czasu. To klient jest sprawczy i odpowiedzialny za realizację swoich obszarów do pracy.

O. Ż: A co powiesz o coachingu w sferze biznesowej? Jest potrzebny? Jeśli tak to komu i w jakich sytuacjach?

A. Ch – B: Kilka lat temu słowo „empowerment” zrobiło dużą karierę w świecie korporacji. Czyli angażowanie ludzi w proces podejmowania decyzji, samodzielne działanie i branie odpowiedzialności za swoje działanie. Tego oczekują od pracowników nowoczesne organizacje i idzie to w parze z coachingowym stylem zarządzania – takim, w którym manager nie podaje pracownikowi gotowego rozwiązania, a angażuje go w jego powstanie czy też wręcz rozwiązanie wychodzi całkowicie od pracownika. Oczywiście fajnie/łatwo jest dostać od szefa „gotowca”, ale umówmy się – rozwojowe to nie jest. Także warto wyposażać managerów w umiejętności coachingowe oraz im samym dać czas na pracę z coachem.

A po co komu coaching, hmm polecam wywiad z Maćkiem Żakowskim (twórcą m.in. Restaurant Week), w którym mówi między innymi o tym, co mu robi coaching – jak mu to układa w głowie i zmniejsza stres. I ze nie jest to zarezerwowane dla świata wielkich korporacji, a może pomóc i młodemu przedsiębiorcy na starcie.

Powiedziałabym, że coaching jest dla każdego, bez względu na rodzaj zajmowanego stanowiska. Może nam pomóc osiągać cele zarówno zawodowe jak i prywatne.

O.Ż: Jak coaching jest traktowany w organizacjach? Jako kara czy nagroda? Jakie zagadnienia mogą być poruszane w procesie?

A. Ch- B: Ciekawe, że wiele organizacji szuka coacha, gdy źle się dzieje w relacjach międzyludzkich. Stąd coaching jest czasem kojarzony (o zgrozo!) z planem naprawczym managera czy kluczowego pracownika, który merytorycznie jest super, organizacja nie chce go stracić, ale z ludźmi radzi sobie słabo i doprowadza go to do jakiegoś konfliktu i punktu, w którym ważą się jego dalsze losy. O ile ten nasz przykładowy manager sam dostrzega problem i to jego celem jest np. poprawa relacji ze stakeholderami to ok, coach może mu w tym pomóc. Natomiast jeśli to jest jedynie cel organizacji, a człowiek nie zamierza nic zmieniać w swoim działaniu to proponowanie mu coachingu w moim odczuciu nie ma sensu.

Coaching jest również wykorzystywany w programach talentowych, absolwenckich, kiedy to praca z coachem ma za zadanie przyspieszyć rozwój pracownika, czy też pomóc w osiągnięciu konkretnych celów. Często uczestnicy takich programów są diagnozowani kwestionariuszami osobowymi i następnie na ich podstawie pracują z coachem, który ma im pomóc w np. osiągnięciu stanowiska managerskiego w perspektywie roku.

Coaching służy też managerom wyższego szczebla – kadrze zarządzającej przysługuje określona ilość godzin pracy z coachem rocznie do wykorzystanie zgodnie z potrzebami np. przygotowanie się do ważnej prezentacji.

O. Ż: Ile powinna trwać taka relacja, jeśli mówimy o coachingu w biznesie?

A. Ch-B: Najczęściej jest to 6-8 spotkań, co 2-3 tygodnie, tak aby klient czuł, że jest cały czas w procesie, jednocześnie mając czas na wdrażanie, realizację celów.

O. Ż: A co z kompetencjami coachingowymi w HR? Czy, Twoim zdaniem jest to dobry krok rozwojowy dla HR-owców?

A. Ch-B: O tak! Te kompetencje przydają się na co dzień. To HR-owiec na ogół inicjuje kontakt z coachem, toteż zatrudniając coacha warto wiedzieć czym się kierować. I fajnie wiedzieć co to ten coaching, jeśli chcemy polecić go w biznesie. HR-owiec z solidnymi kompetencjami coachingowymi ma też w moim odczuciu ciekawszą pracę, bo może się podejmować innych metod pracy. Są to także pożądane i poszukiwane kompetencje zwłaszcza wśród HR biznes partnerów i managerów HR.

coaching w hr

Aleksandra Chmurzyńska – Błasiak
HRowiec na urlopie macierzyńskim 🙂
HR Biznes Partner w Asseco Poland S.A. z doświadczeniem w branży IT, telekomunikacyjnej i w bankowości.
Coach i początkująca mentorka. Socjolog.

ps jeśli lubicie czytać wywiady sprawdźcie ten o HR Business Partneringu tutaj 🙂

Może spodoba Ci się również:

A może to Cię zaciekawi?

Prowadzenie badań w organizacji – 7 sposobów jak robić...

Badania zaangażowania, zadowolenia z benefitów, ankiety po onboardingu czy te podsumowujące proces oceny. Nie...

Impreza firmowa – jak ją zorganizować? 5 RAD (CZ....

Idealna impreza firmowa? To nie takie łatwe jak mogłoby się wydawać! O tym, jak...

HR Business Partner – rola, wdrożenie, przyszłość

Stanowisko HR Business Partnera jest obecne w coraz większej liczbie firm, a zapotrzebowanie na...

Tego nie rób! 3 grzechy główne wiadomości na Linkedin

Nie ma co ukrywać - Linkedin, jeśli chodzi o prowadzenie działań rekrutacyjnych w zasadzie...

Najlepsza zakładka kariera – 3 rzeczy, o których musisz...

Jak wygląda idealna zakładka kariera? Czy w 2021 roku warto jeszcze w nią inwestować?...

5 błędów, jakie popełniamy projektując onboarding pracownikow

Jak zaprojektować onboarding pracowników, który wpłynie pozytywnie na doświadczenia nowej osoby? Przepisów jest wiele....

Sprawdź wszystkie kategorie!

Comments

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj