Influencerzy w Employer Brandingu

15 miliardów dolarów. Przewiduje się, że tyle będzie warty rynek infduencerów w 2022* roku. Wydaje się dużo? To teraz zastanówmy się czy znamy osobę, która nie obserwuje w social media żadnego infuencera. Czy zatem powinien nas dziwić termin influencerzy w Employer Brandingu? Zdecydowanie nie i o tym dzisiejszy wpis.

Kilka faktów o rynku influencerów

„Witajcie Kochani, dziś mały vlog z mojego dnia”. Tak swoje Instagram stories rozpoczęła jedna z córek mojej znajomej  (12 lat). Bo choć jeszcze kilkanaście lat temu infuencerzy w obecnym tego słowa znaczeniu jeszcze nie istnieli, to dziś marki powszechnie korzystają z ich pomocy. 

Dlaczego ufamy infulencerom? Bo (teoretycznie) to ludzie tacy jak my. W podobnym wieku, o podobnych zainteresowanych. Są bliscy nam i realni. Szczególnie jeśli porównamy wiarygodność ich opinii z np. reklamą lecącą w telewizji, czy poleceniem celebryty. No bo przecież influencera na instagramie „znamy”, wiemy jaką kawę pije, co ogląda na Netflixie wieczorem. Przykład? 3% konsumentów jest skłonnych kupić coś w sklepie po rekomendacji celebryty, 60%** zaś dokona zakupu, jeśli produkt poleci influencer.

https://www.how2hr.pl/video-i-employer-branding/

Dlaczego warto (przynajmniej spróbować) współpracy z influencerami w Employer Brandingu?

Nie ma co się oszukiwać – Employer Branding dużo korzysta z marketingowych inspiracji. Czy warto do eb-owych swoich działań włączyć współpracę z influencerami?

Na pewno warto wziąć po uwagę kilka argumentów:

Influencerzy mocno przemawiają do młodszej grupy docelowej

70%** nastolatków ufa influencerom bardziej niż celebrytom. Nastolatki te dorastają i już niedługo będą szukać swojej pierwszej pracy. 

Duże marki podwoiły***  współpracę z twórcami w ciągu ostatnich 2 lat

Pomimo kryzysów, duże marki nie tylko nie przestają współpracować, ale i zwiększają zakres współpracy z influencerami.

84% marketerów uznaje współpracę z influrencerami za efektywną ***

Influencerzy w Employer Brandingu – przykłady działań

Oczywiście employer brandingowa współpraca z influencerami nie jest tylko pieśnią przyszłości. To już się dzieje, a kilka przykładów, które szczególnie przykuły moją uwagę znajdziecie poniżej. 

EY i wjazd na chatę

Kilka lat temu format polegający na oglądaniu czyichś mieszkań cieszył się ogromną popularnością. W Polsce powstał kanał „Wjazd na chatę”, który szybko zdobył spore grono obserwatorów. Pamiętam jak zobaczyłam odcinek, gdzie prowadzący „wjeżdżają” z kamerą do siedziby EY. W 2016 roku to było naprawdę coś. Dowód? Ponad 120 000 wyświetleń video. 
Przed opublikowaniem tego wpisu zrobiłam research i w 2017 o tej produkcji pisała Maja Gojtowska tutaj. We wpisie Mai na ten temat możecie zobaczyć też drugą część tej współpracy.

MEDIACOM i Rafał Masny

Adres biura, liczba lokalizacji czy pracowników wypisane na ulotce nie sprawdza się dla Waszej grupy docelowej? MEDIACOM postawiło na współpracę z jednym z internetowych twórców – Rafałem Masnym, który w 7-minutowym video oprowadza po biurze, dzieli się faktami na temat firmy i pracy. Efekt? Ponad 260 000 wyświetleń.

Nationale Nederlanden i Krzysztof Kępiński (Porozmawiajmy o IT)

Każdy kto pracuje w IT wie, że nie jest jest łatwo zyskać uwagę najlepszych kandydatów. Tradycyjne formaty reklamowe raczej tutaj nie zadziałają – to bardzo wymagająca grupa. Co innego możliwość rozwoju. W branży bardzo popularne są podcasty, a NN postawiło na współpracę z jednym z podcasterów właśnie. 300 tysięcy odsłuchań podcastu robi wrażenie, a patrząc na tematykę odcinków, pośród słuchających są głównie juniorzy i mid-owie. Odcinek, który powstał we współpracy Krzysztofa z firmą dotyczył rektutacji i kultury pracy w dużej korporacji. Idealnie, aby przekonać fanów start-upów do zmiany upodobań ;).

Lekko Stronniczy i pracuj.pl

Zdecydowanie szersza grupa docelowa niż w przypadku podcastu „Porozmawiajmy o IT”, ale i celem na pewno było pozyskanie szerokiej publiki. pracuj.pl w ramach festiwalu pracy Jobicon postawiło na współpracę z Karolem Paciorkiem i Włodkiem Markowiczem. Na YouTube Panów śledzi ponad 360 tysięcy przedstawicieli różnych branż, co na pewno dobrze sprawdziło się w przypadku promocji wydarzenia skierowanego do dużego grona osób.

influencerzy w employer brandingu how2hr
źródło: https://jobicon.pracuj.pl

PZU i Do Roboty

Na czym polega praca agenta ubezpieczeniowego? Czy trzeba chodzić po domach? Praca agenta ubezpieczeniowego może nie kojarzyć się wszystkim młodym osobom jako najbardziej atrakcyjny zawód. PZU postanowiło odczarować rolę ubezpieczyciela we współpracy z popularnym pośród młodszych odbiorców Youtuberem. Efekt – lekko, żartobliwie, bez nadmiernego słodzenia. Sprawdziłam pierwsze kilkadziesiąt komentarzy – bejtu brak ;).

Influencerzy w Employer Brandingu – czy to zawsze dobry pomysł?

Myślę, że każdy z nas może wymienić przynajmniej jedną wpadkę infulencera. Próba zareklamowania robota kuchennego argumentowana, że zmarłemu rodzicowi autora posta na pewno by się przydał. Zachwalanie batonika jako idealnego na otarcie łez po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego w sprawie aborcji… To tylko niektóre z nich. Na co powinniśmy zwracać uwagę przy wyborze partnera do współpracy? Tak naprawdę sam ten punkt jest tematem na osobny wpis, ale chciałabym wymienić tu choć kilka punktów, na jakie warto zwrócić szczególną uwagę:

  • Liczba obserwatorów. I uwaga, wcale nie chodzi żeby było ich jak najwięcej. Firmy coraz częściej zwracają się ku mikroinfluencerom ze względu na…
  • Zaangażowanie społeczności influencera. 1000 laików pod zdjęciem więcej? Nie ma sprawy – już za naprawdę niewielkie pieniądze możemy zostać potentatami Instagrama. Oczywiście tylko teoretycznie – wystarczy sprawdzić kto śledzi dany profil, aby dowiedzieć się, czy są to realne konta. Pomocne są również narzędzia do badania zaangażowania. Influencer, który nie angażuje swoich odbiorców, pomimo wielu followersów, nie pomoże osiągnąć naszych celów
  • Liczba współprac – od błyszczyka do ust do środka na komary – powiedzmy sobie szczerze – jeśli ktoś poleca wszystko, to raczej nie będzie dla nas wiarygodnym źródłem informacji. Tym bardziej dla naszej grupy docelowej
  • Dopasowanie infuencera do naszej firmy. Popularny twórca, który skupia się na głupkowatych żartach, choć ma wielu fanów i zaangażowaną społeczność nie sprawdzi się jako wsparcie np. dla banku. Pamiętajmy o spójności

Influencerzy w Employer Brandingu – jak masz pomysł – spróbuj

Podsumowując moje dzisiejsze rozważania uważam, że dobrze przemyślana współpraca z influencerem może mieć wymierne employer brandingowe korzyści. Podobny wiek i zainteresowania do swoich odbiorców, często niższe stawki niż w przypadku tradycyjnych form reklamy, sprawiają, że jeśli macie dobry pomysł i konkretnego twórcę, na pewno warto spróbować. 

*INFLUENCER MARKETING 2019 from Business Insider Intelligence

** https://digitalmarketinginstitute.com/blog/20-influencer-marketing-statistics-that-will-surprise-you

*** https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-benchmark-report-2020/

Może spodoba Ci się również:

A może to Cię zaciekawi?

Social Media w Employer Brandingu – być czy nie...

Social media to temat rzeka. Towarzyszą nam one w życiu prywatnym, ale również zawodowo....

5 książek, które każdy manager w branży IT powinien...

Ludzie przychodzą do firmy, a odchodzą od szefów. Niby jest to frazes, ale mam...

Tego nie rób! 3 grzechy główne wiadomości na Linkedin

Nie ma co ukrywać - Linkedin, jeśli chodzi o prowadzenie działań rekrutacyjnych w zasadzie...

5 Kont z Linkedin dla Ebowca i nie tylko...

Popularność Linkedina ciągle rośnie, a ilość treści, jakie możemy na nim znaleźć potrafi przytłoczyć....

5 serialowych szefów, którzy dają nam cenne lekcje z...

Książki, podcasty, ciekawe blogi… Miejsc, z których HR-owcy, ale i managerowie mogą czerpać inspiracje...

Clubhouse i Employer Branding – duet przyszłości?

Clubhouse szturmem wbił się do świata mediów społecznościowych. Choć jeszcze 3 miesiące temu nazwa...

Sprawdź wszystkie kategorie!

Comments

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here