Jak dotrzeć do kandydatów? Czyli przyciąganie w Employer Brandingu

Twitter, Facebook, czy Linkedin? Targi pracy, a może udział w konferencjach? Własna zakładka kariera, czy raczej wykupienie profilu na jednym z serwisów? Mamy naprawdę szeroki wybór kanałów przyciągania kandydatów w ramach działań Employer Branding. Który wybrać? A może najlepiej jest być wszędzie? O tym dzisiejszy wpis.

Na Instagramie How2hr (jeśli jeszcze nie śledzicie how2hr na Instagramie – zapraszam serdecznie – staram się pojawiać tam jak najczęściej →klik 😊 ) zamieściłam niedawno grafikę z wyszczególnionymi kanałami przyciągania kandydatów w Employer Brandingu:

kanały przyciągania w employer brandingu

Choć sama świadomość istnienia różnych kanałów dotarcia to tylko wierzchołek góry lodowej, warto sprawdzić, czy na pewno zdajemy sobie sprawę z pełnego wachlarza możliwości.

W jaki sposób możemy dotrzeć do potencjalnych kandydatów za pomocą działań Employer Branding?

  • Poprzez media społecznościowe (np. zakładki kariera na Facebooku czy Instagramie, firmowy kanał na youtube itp.) – o tym, czy być, które wybrać i jak zacząć pisałam tutaj.
  • Blog firmowy – gdzie publikować można zarówno treści merytoryczne, jak i te związane z kulturą organizacyjną, pokazujące firmę od środka
  • Employee advocacy – to jest, co prawda efekt działań wewnątrz organizacji, ale opinie pracowników i to, co mówią na temat firmy jak najbardziej dociera do ich otoczenia kreując opinię o firmie
  • Targi pracy, meet upy, konferencje – gdzie możemy zaznaczyć swoją obecność poprzez posiadanie stoiska, prelekcję techniczną itp.
  • Współpraca z uczelniami – od sponsoringu różnych wydarzeń do współpracy w zakresie prac magisterskich, prowadzenia koła, oferty stażowej itp.
  • CSR -wszelkie działania angażujące nie tylko pracowników, ale i lokalne środowisko, lub na to środowisko wpływające
  • Kampanie – zarówno te online jak i offline (na przystankach, w pociągach, na uczelnianych korytarzach, czy w escape roomach 😉)
  • Obecność na portalach branżowych – większość takich portali oferuje nam możliwość stworzenia firmowej podstrony i umieszczenia treści dotyczących firmy
  • Zakładka kariera – klasyk – miejsce, gdzie treści kierowane są wprost do zainteresowanych kandydatów
  • Działania PR – od artykułów w mediach przez wypowiedzi eksperckie pracowników i firmowe case study

Jak widzicie możliwości jest naprawdę wiele. Co zatem wybrać? Z czego zrezygnować? Moja odpowiedź jest bardzo prosta: dostosujmy kanały do naszej grupy docelowej. Tylko tyle i aż tyle. Jest to bardzo ważne, ponieważ każdy kanał dotarcia generuje:

  • Czas

  • (A przez to) koszt

Jako przykład weźmy udział w konferencji. Kosztem nie jest tylko wykupienie pakietu sponsorskiego, ale jeszcze czas poświęcony na przygotowanie się do wystąpienia prelegenta, czas osób, które stoją na firmowym stoisku, zakup gadżetów, przygotowanie stoiska i opłacenie logistyki wydarzenia itp. Itd… Nagle okazuje się, że mówimy o dużym zaangażowaniu i jeszcze większych pieniądzach. Dlatego warto nasze zasoby inwestować tak celnie jak tylko możemy.

Jak zatem dostosować nasze Employer Brandingowe kanały dotarcia kandydatów do grupy docelowej?

via GIPHY

Moja odpowiedź: w naprawdę łatwy sposób poprzez mini audyt kanałów dotarcia. Różne grupy docelowe znajdziemy w różnych miejscach. Naszym zadaniem jest dowiedzieć się, gdzie znajdują się nasi kandydaci.
Dowód? W najnowszym raporcie Reuters Institute – Digital News Report 2019 znajdziemy informację dotyczącą tego jak różnią się pomiędzy sobą różne grupy, jeśli chodzi o czerpanie informacji z sieci społecznościowych. Dla przykładu poniżej porównanie różnych social mediów w dwóch grupach wiekowych – 18-24 i 35-44 lata:

kanały przyciągania w employer brandingu

Różnica jest spora, prawda? Jak na dłoni widać, że na przykład inwestowanie w kampanie na Instagramie powinno przynieść lepsze efekty, jeśli chcemy dotrzeć do osób w grupie wiekowej 18-24. Oczywiście to duże uogólnienie i w ramach różnych grup wiekowych możemy, a nawet powinniśmy wyodrębnić dużo bardziej dokładne grupy docelowe.

Możemy to zrobić w różny sposób:

  1. Sprawdzić statystyki obecnie posiadanych kanałów – w przypadku social media czy stron www będzie to stosunkowo łatwe (z pomocą przyjdzie nam np. google analytics, gdzie znajdziemy odpowiedzi dotyczące tego, ile osób odwiedza naszą stronę, w jakich godzinach, w jakiej są grupie wiekowej, z jakiego źródła do nas trafiają itp.)
  2. Po prostu zapytać przedstawicieli interesującej nas grupy docelowej z jakich mediów korzystają, gdzie zdobywają wiedzę itp. Nie ukrywam, że takie pytania, czy to kierowane do kandydatów, czy pracowników to mój ulubiony sposób zdobywania tego typu wiedzy 😊
  3. W formularzu aplikacyjnym dodać pytanie typu: „skąd dowiedziałeś/aś się o tej ofercie pracy?”
  4. Zadać pytanie o źródło wiedzy o firmie nowym pracownikom podczas entry interview
  5. Zapytać o źródło wiedzy o firmie podczas badania candidate experience

To tylko przykłady, ale zapewniam Was – jeśli wybierzecie 2 – 3 sposoby i trochę „pobadacie” temat możecie dojść do naprawdę zaskakujących wniosków. Może się okazać, że niektóre z kanałów będziecie mogli ograniczyć/ zamknąć i przekierować czas, energię i zasoby finansowe na te, które działają najlepiej.

via GIPHY

Kanałów przyciągania w Employer Brandingu mamy wiele i myślę, że lista ta będzie tylko się powiększać. To od nas zależy, gdzie zdecydujemy się zaangażować nasz czas i pieniądze. Ja życzę nam wszystkim, abyśmy byli dokładnie tam, gdzie nasi kandydaci.

Może spodoba Ci się również:

A może to Cię zaciekawi?

Tego nie rób! 3 grzechy główne wiadomości na Linkedin

Nie ma co ukrywać - Linkedin, jeśli chodzi o prowadzenie działań rekrutacyjnych w zasadzie...

Welcome pack dla nowego pracownika, czyli jak uzupełnić onboarding

Ze wszystkich etapów, jakie możemy znaleźć na Human Experience Journey onboarding ma szczególne miejsce....

Działania Employer Brandingowe na Facebooku. Jak to robić przy...

„Facebook się kończy” – podejrzewam, że każdy z nas przynajmniej raz w życiu usłyszał już...

Agile w HR – narzędzia dla zwinnych zespołów (I)

Wiemy już czym jest, a czym nie jest Agile w HR. Dziś chciałabym podzielić...

Prowadzenie badań w organizacji – 7 sposobów jak robić...

Badania zaangażowania, zadowolenia z benefitów, ankiety po onboardingu czy te podsumowujące proces oceny. Nie...

5 typów managerów ze względu na ich podejście do...

W idealnym świecie obszar Employer Brandingu i obszary biznesowe idą ręka w rękę w...

Sprawdź wszystkie kategorie!

Comments

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here