Jak wybrać firmę w branży IT? 10 rad dla juniora i seniora.

Jak wybrać firmę w branży IT? Java Developer, Programista .NET – w zasadzie co drugie ogłoszenie na job boardach IT zaczyna i kończy się podobnie. Dynamicznie rozwijająca się firma, ciekawy projekt, energiczny zespół i pakiet benefitów. Jak więc sprawdzić co odróżnia jedną firmę/ ofertę od drugiej i która propozycja rekrutera zaczepiającego na Linkedin jest interesująca? Poniżej znajdziecie kilka punktów, na jakie warto zwrócić uwagę podczas przeglądania ogłoszeń/ rozmowy z rekruterem/ przed podjęciem decyzji o zmianie ze szczególnym uwzględnieniem Waszego doświadczenia:

Technologia stosowana w projekcie

– „najnowsza” i Java to jednak trochę mało danych 😉. Już jako jedno z pierwszych pytań warto zapytać np. o wersję Javy. Jeśli interesuje Cię praca w konkretnym języku programowania (wersji/ frameworku) – masz już doświadczenie w danym obszarze, szkolenia, certyfikaty – nie warto się cofać. Jeśli dopiero zaczynasz pracę w branży nie bądź bardzo restrykcyjny/na – firma może oferować dodatkowe benefity, które w dłuższej perspektywie zaprocentują bardziej niż start w określonej technologii na przykład…

Możliwość rozwoju, ścieżki kariery

– coraz więcej firm ma oficjalne i dostępne dla wszystkich ścieżki kariery (lub nawet jeśli oficjalny dokument nie istnieje, jest utarta droga rozwoju, którą podążają pracownicy). Jeśli nie masz jeszcze dużego doświadczenia – koniecznie zwróć uwagę na ten punkt! Rozwój w ramach jednej organizacji pozwoli Ci dogłębnie poznać firmę, głęboko wejść w projekty i zdobyć konkretne doświadczenia. Przy jasnych zasadach awansu już na samym początku nadasz karierze odpowiedni kierunek. Jesteś ekspertem i przez większość szczebelków w organizacji już przeszedłeś/ przeszłaś? Świetnie! Stanowisko nie będzie w takim razie kluczowym kryterium wyboru. Czym warto się jednak zainteresować?

Budżet szkoleniowy

– to, czy firma opłaca szkolenia/certyfikacje jest bardzo ważne. Bez względu na poziom doświadczenia. Dla początkujących możliwość kierunkowego doszkolenia się jest kluczowa, ponieważ po studiach studentom nierzadko brakuje jeszcze konkretnej wiedzy. Dla seniorów bardzo istotne jest aktualizowanie tego, co już wiedzą i zapoznawanie się z nowościami w branży. Pytanie o system szkoleń w firmie to zdecydowanie must have!

Rozwój kompetencji miękkich w firmie

– wydawać by się mogło mało ważne, ale to, czy organizacja inwestuje w takie umiejętności swoich pracowników jak komunikacja, wystąpienia publiczne itp. jest również ważnym czynnikiem przy wyborze pracodawcy. Szczególnie dla początkujących. Dlaczego? W IT ekspertyza w technologii jest kluczowa, wiadomo. Kiedy jednak przychodzi o awansu na stanowiska liderskie/ kontakty z klientem itp. To właśnie kompetencje miękkie mogą przechylić szalę na stronę osoby, która wyżej wymienione szkolenia odbyła.

Język używany w firmie/ na projekcie

– jeśli nie jest to opisane bezpośrednio w ogłoszeniu warto dopytać. Angielski pozwalający na czytanie dokumentacji technicznej to jedno, druga kwestia to całkowite przestawienie się na język obcy codziennie przez 8 godzin. Dla jednych taka wizja może być wielką szansą rozwoju i uzyskania płynności w języku obcym, dla innych zaś widmo niekończącej się męki, na którą nie warto się narażać poprzez niezadanie pytania rekruterowi 😊.

Jak duży jest zespół i czy jest on ulokowany w jednym miejscu/ kraju

– ten punkt wiąże się niejako z poprzednim ze względu na używany język. Wielkość zespołu i fakt, czy skupiony jest on w jednym miejscu może okazać się istotna dla osoby rozpoczynającej swoją karierę. Dlaczego? Pracując w jednym miejscu z innymi członkami zespołu łatwiej będzie poprosić o pomoc, zadać pytanie czy znaleźć kogoś, kto będzie naszym Mistrzem Yodą. Z drugiej strony perspektywa pracy z osobami z innych krajów to doświadczenie, które może w przyszłości otworzyć wiele drzwi i na dalszych etapach kariery warto mieć je w swoim cv.

Lokalizacja/ parking

– i nie, to nie jest żart. O ile w przypadku osób, które zaczynają pracę najważniejsze jest zdobycie doświadczenia, uczestnictwo w szkoleniach i możliwość rozwoju, to często seniorzy dużo bardziej cenią sobie komfort i czas spędzony na dojazdach. Dlatego warto przed zaangażowaniem się w rekrutację sprawdzić adres firmy i zastanowić się, czy po kilku miesiącach dwóch dodatkowych godzin dziennie spędzonych na staniu w korku dalej będziemy twierdzić, że warto było zmienić. Oczywiście może okazać się, że tak i jest wiele plusów danej firmy, które wynagradzają dojazdy. Sprawdzenie lokalizacji i pytanie o możliwości parkingowe dla pracowników może okazać się jednak bardzo ważne i warto zwrócić uwagę na ten czynnik.

Praca zdalna

– w jednych firmach benefit, w innych norma, a w jeszcze innych rozwiązanie, którego się nie stosuje. Jeśli jest to dla nas ważne, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby już w początkowym etapie zapytać o możliwość home office.

Firmowy Instagram

– i nie, to nie jest żart 😊. O ile na LinkedIn i w różnych sponsorowanych artykułach treści są często oficjalne mocno dopracowane, to na firmowym Instagramie zobaczyć można urywki z życia firmy, ludzi, którzy pracują, to, jak się ubierają, jak wygląda biuro, lunche itp. Dlaczego o tym piszę? Bo, choć wydawać by się mogło, że mało ważne, w dłuższej perspektywie to, co zobaczymy na Instagramie może okazać się tym, co będziemy widzieć 5 dni w tygodniu przez 8 godzin dziennie. Dlaczego właśnie Instagram? Bo jest to medium społecznościowe, które najczęściej uznane jest za najluźniejsze, treści na nim się pojawiające wrzucane są pod wpływem chwili, często bez wcześniejszych edycji. Wiem z doświadczenia 😉

Opinie o firmie

– i nie chodzi mi tutaj o przeczytania tego, co wyskakuje w google po wpisaniu: „nazwa firmy + opinie”. Prawda jest taka, że opinie anonimowe nie zawsze są wiarygodne (choć to trochę tak jak z legendami – w każdej może być ziarenko prawdy 😉). Najlepsze opinie to opinie po którymi ktoś się podpisał. Najlepiej ktoś, kogo znamy lub znają nasi znajomi. Bardzo często dostaję pytania od kolegów i koleżanek, czy słyszałam, jak się pracuje w danej firmie. Sama też jestem zwolenniczką takiego researchu przed ewentualnymi zmianami. Jak się do tego zabrać? Najlepiej zacząć po prostu pytać znajomych (lub ich znajomych), a, jeśli mamy konto na LinkedIn, wejście na profil firmy. Tam, w prawym górnym rogu znajdziemy informację, czy w danym miejscu pracuje ktoś z naszej sieci kontaktów oraz listę wszystkich pracowników firmy, którzy mają LinkedIn. Nie znacie nikogo? Nie ma problemu – wyszukajcie na liście pracowników osobę, która może pracować na równoległym stanowisku i po prostu napiszcie do niej. Każda zebrana opinia może okazać się tą, która zaważy o Waszej decyzji.

W procesie poszukiwania/ zmiany pracy są czynniki, na które warto zwrócić uwagę na początku kariery zawodowej i takie, które bardziej liczyć się będą w momencie, kiedy będziemy już dalej na zawodowej ścieżce. Bez względu jednak na poziom doświadczenia warto pamiętać, że w obecnych czasach w branży IT ofert jest naprawdę mnóstwo i warto poświęcić chwilę na wybór tej, która najlepiej będzie spełniać nasze potrzeby, czego Wam życzę!

 

ps jeśli znaleźliście firmę marzeń sprawdźcie, czego nie pisać w cv!

 

Swój artykuł napisałam dla Tutoriala Kariery IT. Aktualne wydanie znajdziecie tutaj.

 

 

Może spodoba Ci się również:

A może to Cię zaciekawi?

5 książek, które każdy manager w branży IT powinien...

Ludzie przychodzą do firmy, a odchodzą od szefów. Niby jest to frazes, ale mam...

Welcome pack dla nowego pracownika, czyli jak uzupełnić onboarding

Ze wszystkich etapów, jakie możemy znaleźć na Human Experience Journey onboarding ma szczególne miejsce....

5 typów managerów ze względu na ich podejście do...

W idealnym świecie obszar Employer Brandingu i obszary biznesowe idą ręka w rękę w...

Agile w HR – jak zacząć? Plusy i minusy...

Agile w HR - jak zacząć? W pierwszym wpisie na temat Agile (klik) w skrócie...

Pierwszy dzień w pracy zdalnej – o czym warto...

Pierwszy dzień (pierwsze dni) w pracy wiążą się z dużymi emocjami zarówno dla kandydatów,...

5 błędów Employer Brandingu w IT (i nie tylko)

Czy Employer Branding w IT różni się od budowania marki pracodawcy w innych branżach?...

Sprawdź wszystkie kategorie!

Komentarze

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj