Komunikacja wewnętrzna w IT – dlaczego ludzie się nie angażują?

Wrzucasz jakąś ciekawą informację skierowaną do wszystkich pracowników na używane w firmie narzędzie do komunikacji. Temat powinien zainteresować każdego. i… nic się nie dzieje. Choć Twojego posta można polecić lub skomentować nikt tego nie robi (nie licząc Twoich kolegów z działu 🙂 ). Dlaczego tak się dzieje? Czy to znaczy, że nikt nie dowiedział się o Twoim wpisie? Czy komunikacja wewnętrzna w IT jest skazana na porażkę? Dziś postaram się odpowiedzieć na to pytanie.

Czym tak naprawdę jest efektywność treści? 

Dlaczego, Twoim zdaniem, narzędzia do komunikacji wewnętrznej czy przekazywane przez nie treści nie angażują pracowników? Z bardzo prostego powodu. Może się tak dziać ponieważ… Źle mierzysz ich efektywność!


Być może jesteś mistrzem lajków na Facebooku, komentujesz posty znajomych na LinkedIn, a serduszka na Instagramie rozdajesz odruchowo? A teraz odpowiedz sobie na pytanie, w jakim dziale pracujesz i w jakich działach pracuje grupa, do której kierujesz komunikaty. No właśnie. Jeśli chodzi o narzędzia używane w komunikacji wewnętrznej bardzo ważne jest dopasowanie ich oraz późniejsza analiza ich efektywności do grupy docelowej. W dzisiejszym wpisie odniosę się oczywiście do branży IT.


Mówi się że HR i IT to kompletnie dwa różne światy. Nie do końca zgodzę się z tym stwierdzeniem, ale jedno jest pewne. Jeśli chodzi o aktywność w social media przedstawiciele  HR i IT często się różnią. Co więcej, zdarza się, że pod tym względem branża IT różni się też od innych branż (np. FMCG). W świecie, w którym dominuje precyzyjna komunikacja, a Social Media raczej nie są nadużywane, na próżno oczekiwać nadmiernej aktywności w narzędziach do komunikacji wewnętrznej.

komunikacja wewnętrzna it

Czas na zmianę podejścia do określania efektywności!

Czy to znaczy, że sytuacja jest beznadziejna? Zdecydowanie nie! Trzeba tylko dobrze poznać grupę docelową i jej zwyczaje 😊. Specjaliści IT w dużej mierze lubią proste komunikaty i brak ich reakcji nie oznacza wcale braku zaangażowania. Dlatego też nie wyciągaj pochopnych wniosków, że Twoje narzędzia do komunikacji wewnętrznej nie działają. Po prostu zwróć uwagę na inne mierniki.

Nie zawsze liczba lajków czy odpowiedzi świadczyć będzie efektywności – branża IT jest tego najlepszym przykładem.

Jak zatem możemy mierzyć efektywność narzędzi do komunikacji wewnętrznej?
To proste. Kluczowe są tutaj takie mierniki jak: liczba kliknięć na dany wpis czy artykuł, czas spędzony na czytaniu danej treści, współczynnik odrzuceń, open rate czy jeszcze prościej wskaźnik logowań do platformy komunikacji.

Komunikacja wewnętrzna w IT – benchmarki dla branży 

W mojej branży już dawno przestałam przywiązywać się do ilości polubień czy komentarzy pod danym newsem.
Druga ważna sprawa to benchmarki. Popularne platformy zbierają dane ze wszystkich branż, dlatego my w IT będziemy zawsze czuli się mniej efektywni niż statystyczni badani. Kiedy rozmawiam z dostawcami i proszę ich o benchmarki, zawsze zwracam uwagę, że chciałabym być porównywana tylko do mojej branży.
Zobaczysz, takie zawężone statystyki zmienią Twoje myślenie na temat atrakcyjności narzędzia. Oczywiście, choć aktywności jest mniej, nie oznacza to, że specjaliści ds. komunikacji wewnętrznej nie powinni się starać. Wręcz przeciwnie, nasze komunikaty muszą być jeszcze bardziej dopracowane, konkretne i merytoryczne tak, aby nasi odbiorcy czuli potrzebę i chęci zapoznania się z nimi.

ps jak macie chwilę, sprawdźcie recenzję książki Remote 🙂

Może spodoba Ci się również:

A może to Cię zaciekawi?

KPI, a Employer Branding, czyli jak mierzyć efektywność na...

„Jak mierzyć Employer Branding?” Mogę Wam dziś zdradzić, że takiego, lub podobnego pytania mogą...

Książki dla managera it? 5 inspiracji od praktyka

Jakie książki dla świeżo upieczonego managera? Jaki drobiazg ucieszy lidera z wieloletnim stażem? Co...

Inspiracje z Marketingu dla HR i Employer Brandingu na...

Czy HR powinien czerpać z innych branż? Według mnie powinno być to zupełnie oczywiste,...

Instagram w Employer Brandingu – 3 kroki na początek

W pierwszym wpisie na temat Employer Brandingu na Instagramie (przeczytasz go tutaj) skupiłam się...

Prowadzenie badań w organizacji – 7 sposobów jak robić...

Badania zaangażowania, zadowolenia z benefitów, ankiety po onboardingu czy te podsumowujące proces oceny. Nie...

Ilość ma znaczenie, czyli czego nie pisać w CV

Osoby na stanowisku „programista” są w czołówce specjalizacji, które odwiedzają mój profil na Linkedin....

Sprawdź wszystkie kategorie!

Komentarze

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj