Welcome pack dla nowego pracownika, czyli jak uzupełnić onboarding

Ze wszystkich etapów, jakie możemy znaleźć na Human Experience Journey onboarding ma szczególne miejsce. Nie tylko ze względu na poparte badaniami korzyści z jego poprawnego wdrożenia, ale i dlatego, że na własne oczy widziałam jak poprawa adaptacji potrafi zmienić nastawienie nowych osób. O tym, jak usprawnić onboarding przeczytacie tutaj. Dziś jednak chciałabym się zwami podzielić sposobami na welcome Pack dla nowego pracownika.

Dlaczego w ogóle poświęcam osobny wpis welcome packom? 😉

Do podzielenia się z Wami moimi doświadczeniami związanymi z podarunkami dla nowych pracowników zainspirowały mnie reakcje na moje home office’owe stories, kiedy wrzuciłam zdjęcie kawy w firmowym kubku, który dostałam pierwszego dnia pracy w 7N. Dlaczego? 

Ponieważ nie był to jeden komentarz, a kilka. Wszystkie traktowały o tym, że kubek jest naprawdę piękny, dyskretnie obrandowany, a komentujący sami chętnie widzieliby go pośród swoich zbiorów. Kilka reakcji na zwykły kubek? No właśnie okazuje się, że niewiele trzeba, aby wywołać efekt wow. Nawet kubek – teoretycznie najbardziej oklepany z gadżetów, jeśli zrobimy go w ciekawym rozmiarze (mój jest idealny na małą kawę), spójnej estetyce, delikatnym, ale widocznym brandingu, zrobi efekt wow i sprawi, że nowy pracownik naprawdę będzie z niego korzystać, a inni znajomi pytać, jak zdobyć taki gadżet :).

Welcome pack dla nowego pracownika, czyli jak uzupełnić onboarding
Sentymentalne stories z pierwszego dnia w pracy (na home office) 🙂

Co to jest welcome pack dla nowych pracowników?

Welcome pack, czyli prezent powitalny wręczany jest osobom, które dołączają do organizacji. Czasami dzieje się to przed dołączeniem, po podpisaniu umowy, najczęściej jednak pierwszego dnia pracy. W czasie powszechnej pracy zdalnej możemy wysłać go kurierem, a na pudełku napisać, że przesyłkę otworzyć można dopiero pierwszego dnia. Ach to budowanie napięcia :).

Po co przygotowywać welcome Pack dla nowych pracowników?

Powodów dla przygotowania podarunku dla nowych pracowników jest kilka. Od najbardziej oczywistego, czyli zadbania o jak najbardziej pozytywne doświadczenia pierwszego dnia pracy, przez chęć podarowania przedmiotów związanych z organizacją, aby nowa osoba szybciej czuła się częścią firmy, kończąc na promocji. I nie ma nic złego w traktowaniu welcome packa również jako elementu promocji organizacji. Stworzenie użytecznych i estetycznych przedmiotów, których będą chcieli używać nowi pracownicy sprawi, że product placement będzie niejako efektem ubocznym tego projektu. Bliscy i znajomi obdarowanego szybciej zapamiętają nasze logo, a w przyszłości kto wie – może sami do nas dołączą. 

Jak powinien wyglądać welcome pack dla nowego pracownika?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Widziałam już naprawdę różne kombinacje. Najczęściej firmy stawiają na:

  • Kilka mniejszych gadżetów biurowych ze spójnym brandingiem (np. Allegro). Gadżety biurowe przydadzą się zawsze – w domu oraz w biurze. Do tego są to przedmioty często używane
  • Produkty firmy (np. RB) – to również pomysł na lepsze poznanie organizacji przez pracownika
  • Coś do ubrania (np. Bluzy od Brainly). Porządne, estetycznie obandowane ubrania sprawdzają się szczególnie w IT. Bez względu czy wprowadzałam t-shirty, polówki, czy bluzy, zawsze jeszcze przez długi czas widziałam (i nadal widuję) je na swoich właścicielach 
  • Większy, porządny prezent np. Plecak (np. 7N). 7N-owe plecaki spotykałam jeszcze na długo przed dołączeniem do firmy i bardzo ucieszyłam się kiedy otrzymałam jeden z nich. Pojemny, bardzo dobrze wykonany sprawia, że mój firmowy i piękny (ale totalnie niewygodny niestety) plecak, którego używałam do tej pory poszedł w zapomnienie 😉

O czym warto pamiętać tworząc welcome pack dla nowych pracowników?

Na początek pamiętajmy, że nie musimy, a nawet nie powinniśmy odtwarzać welcome packów konkurencji.

Cała zabawa z tematem podarunku powitalnego polega na pokazaniu naszej kreatywności i tego, że robimy coś specjalnie dla naszych nowych kolegów i koleżanek. 

Kolejna sprawa to poznanie dobrze odbiorców welcome packa.

W IT dobrze sprawdzi się plecak, ale czy w każdej branży będzie to równie trafiony prezent? Jeśli nie mamy pomysłu na podarunek zawsze możemy spytać pracowników, co by im się przydało lub… po prostu trochę ich poobserwować – z jakich gadżetów korzystają? Co zawsze mają przy sobie? A co od siebie permanentnie pożyczają? 🙂

Kolejna kwestia to budżet.

Oczywiście gadżety kosztują. Im są lepsze tym kosztują więcej – wiadomo. Co zrobić, jeśli nie mamy dużych pieniędzy do zainwestowania w welcome pack?

  • Określmy priorytety – nie musimy dawać wszystkiego – bluza zapakowana w papierową torbę z logo naprawdę będzie okej – nie musimy dorzucać kubka, trzech smyczy, pendrive’a, bo inni tak robią
  • Opakowanie ma znaczenie! To jak zapakujemy nasz welcome pack mocno rzutuje na koszt całego przedsięwzięcia. Personalizowane pudełka, choć robią super wrażenie są bardzo drogie (nawet kilkadziesiąt zł). Być może lepszym pomysłem będzie wymienienie ich na torbę bawełnianą?
  • Liczy się gest! Może się okazać, że nie macie budżetu nawet na pudełko (też byłam w takim miejscu na swojej drodze zawodowej i to jest jak najbardziej okej!). Co wtedy? Bardzo fajnie do tematu podszedł Avon. Postawili na skromny, ale spójny pakiet – smycz i zeszyt. Całość prezentuje się naprawdę dobrze, choć nie kosztuje fortuny
Welcome pack dla nowego pracownika, czyli jak uzupełnić onboarding
Instagram: Avonkariera

Podsumowanie

Welcome pack dla nowego pracownika to temat do którego, w zależności od potrzeb i budżetów możemy podejść na różne sposoby. Bez względu na wszystko jednak warto, abyśmy pamiętali o tym, że na koniec nie robimy go dla siebie (ani dla konkurencji, ani nawet dla zarządu), tylko dla nowych kolegów i koleżanek i to właśnie im nasz prezent powitalny powinien dostarczyć efektu wow w pierwszych chwilach w organizacji. 

Może spodoba Ci się również:

A może to Cię zaciekawi?

KPI, a Employer Branding, czyli jak mierzyć efektywność na...

„Jak mierzyć Employer Branding?” Mogę Wam dziś zdradzić, że takiego, lub podobnego pytania mogą...

Coaching w organizacji – kara czy lek na całe...

Zapraszam Was dziś do przeczytania wywiadu z kolejnym gościem How2hr. Tym razem o coachingu...

Najlepsza zakładka kariera – 3 rzeczy, o których musisz...

Jak wygląda idealna zakładka kariera? Czy w 2021 roku warto jeszcze w nią inwestować?...

Influencerzy w Employer Brandingu

15 miliardów dolarów. Przewiduje się, że tyle będzie warty rynek infduencerów w 2022* roku....

Jak zorganizować imprezę firmową? 5 rad (cz. I)

Bal karnawałowy, wigilia, obchody istotnych dla firmy rocznic, otwarcia nowych biur, integracja zespołów/ całej...

Komunikacja wewnętrzna w IT – dlaczego ludzie się nie...

Wrzucasz jakąś ciekawą informację skierowaną do wszystkich pracowników na używane w firmie narzędzie do...

Sprawdź wszystkie kategorie!

Comments

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here