Agile w HR – narzędzia dla zwinnych zespołów (I)

Wiemy już czym jest, a czym nie jest Agile w HR. Dziś chciałabym podzielić się z Wami 2 narzędziami/ praktykami Agile’owymi, które możecie wdrożyć w swoich organizacjach od zaraz. 

Jeśli śledzicie mnie na Instagramie (klik) to wiecie, że końcem lutego wzięłam udział w pierwszym w Polsce certyfikowanym szkoleniu Agile People organizowanym przez Chłopaków z agilefor.hr. Szkolenie prowadziła sama twórczyni podejścia – Pia Maria Thoren. Pia jest też autorką książki – Agile People, którą serdecznie Wam polecam.

Moje przemyślenia na temat książki znajdziecie w zapisanych relacjach na instagramie – zakładka „książki”.

Dwudniowe szkolenie bardzo fajnie usystematyzowało mi wiedzę zdobytą w książce i podczas pracy. Dodatkowo wyposażyło mnie w naprawdę świetne narzędzia do pracy warsztatowej. Ale dziś nie o tym – wracamy do zwinnych praktyk do wykorzystania w zespołach HR :). 

Bardzo ważne jest, aby zaznaczyć, że Agile w HR to nie tylko narzędzia i praktyki. To przede wszystkim tzw. Agile mindset, bez którego nawet najlepsze narzędzia nie przyniosą oczekiwanych rezultatów. Dlatego tak ważne, abyśmy zrozumieli ideę zwinności – czyli ciągłe doskonalenie, adaptowanie się do zmian czy ciągłe dostarczanie wartości dla organizacji (więcej o tym w wywiadzie z Marcinem i Mateuszem – klik). Wyjaśnienia za nami – czas na inspiracje:

Daily stand up 

Transparentność i wspólny cel są niezmiernie ważne i stanowią 2 z 36 zasad Agile People. Wydaje się to jasne i oczywiste, że to istotne zasady – przecież powinny być i są stosowane nie tylko w zwinnych działach HR. No właśnie – powinny.
Niestety, zdarza się, że w działach HR tej transparentności czy zrozumienia celu pracy swojej czy kolegów i koleżanek brakuje. Za tym idzie spadek motywacji, zaufania i poczucie niesprawiedliwości. Jak temu zaradzić? Z pomocą przychodzi daily stand up, czyli wydarzenie, które na co dzień spotkać można w zespołach pracujących w scrumie. Tam codziennie (jak sama nazwa wskazuje) zespół projektowy spotka się na 15 minut (zwykle na stojąco – stąd stand up), by zaplanować pracę. Pracownicy wymieniają się nie tylko planami, ale i wyzwaniami, dzięki czemu możliwość zareagowania na ewentualne problemy jest dużo szybsza. Dodatkowo jak na dłoni widać kto danego dnia jest przeciążony, a kto, mając więcej wolnych zasobów, może wesprzeć kolegów. Kiedy wprowadzałam daily (co prawda nie na stojąco, a na kawie) zaczynaliśmy od przedłużonych spotkań. Jednak z czasem przyzwyczailiśmy się do krótkiej formy, dotarliśmy, a dzięki codziennym update’om każdy wiedział co robią koledzy, mógł otrzymać pomoc, a ewentualne zagrożenia w realizacji projektu mogły być szybko niwelowane.

Delegation board (delegation poker)

Kojarzycie sytuację, kiedy projekt został wstrzymany lub opóźniony ponieważ zespół czekał na decyzję, choć de facto osoba decyzyjna nie była w tym procesie w ogóle potrzebna? Albo wręcz przeciwnie – ktoś podjął decyzję, choć wcale nie powinien? No właśnie – meandry decyzyjności mogą przysporzyć nam wiele niepotrzebnych trosk. Jak temu zaradzić? Z pomocą przychodzi nam Delegation Board oraz Delegation Poker. 

Delegation poker

(zaczerpnięty z Managementu 3.0) to nic innego jak karty z 7 zależnościami w podejmowaniu decyzji:

  1. Powiedz – poinformuj o podjętej decyzji
  2. Przekonaj – spróbuję przekonać ich do podjętej decyzji 
  3. Skonsultuj – przeprowadzę konsultację przed podjęciem decyzji
  4. Uzgodnij – wspólnie podejmujemy decyzję
  5. Doradź – doradzę im przy podjęciu decyzji
  6. Zapytaj – zapytam o podjętą przez nich decyzję
  7. Oddeleguj – pozostawię im decyzję
agile w hr narzędzia delegation poker

Gra polega na wypisaniu obszarów, w których trzeba podjąć decyzję. W przypadku eventu firmowego mogą to być następujące decyzje: budżet na całą imprezę, miejsce wydarzenia, motyw przewodni, menu itp. Następnie członkowie zespołu otrzymują zestaw 7 kart i przy każdym z obszarów wybierają jedną, najbardziej ich zdaniem pasującą. Osoby, których karty osiągają najbardziej skrajne wartości na forum dyskutują na temat swoich wyborów. Grając w tego pokera na szkoleniu wszyscy byliśmy pod dużym wrażeniem. Temat decyzyjności, który zawsze zajmuje dużo czasu i przemyśleń, zgrywalizowany w ten sposób naprawdę przyspieszył rozmowy! Jeden komplet kart otrzymałam na szkoleniu, ale powiem Wam szczerze – już szykuję się na zakup kolejnego, aby móc używać go w pracy i na warsztatach! (takie karty możecie też zrobić samodzielnie, aby na początek nie ponosić kosztów i przetestować rozwiązanie 🙂 )

Delegation board

To, jak sama nazwa wskazuje, tablica, gdzie zwizualizowane są procesy decyzyjne w firmie. Najczęściej w kolumnach znaleźć możemy 7 wymienionych powyżej zależności decyzyjnych. Wiersze zaś to obszary, w których potrzebna jest decyzja (np. Budżet, hotel, menu itp.). Po pokerowych rozgrywkach za pomocą „x” zaznacza się ustaloną formę decyzyjności. Tablica, na co dzień widoczna usprawnia pracę i rozwiązuje ewentualne wątpliwości. Jako przykład podałam event wewnętrzny, ale podczas szkolenia jedna z osób opowiadała, że u niej w firmie za pomocą tych narzędzi podejmuje się nawet te strategiczne decyzje!

Powyższe praktyki to oczywiście tylko wierzchołek góry lodowej. Nie martwcie się jednak – będę chciała powoli przybliżyć Wam możliwości Agile w HR. To, co radzę Wam najmocniej to po prostu zacząć.W końcu jedna z zasad Agile People brzmi: Trial and Error 🙂

Może spodoba Ci się również:

A może to Cię zaciekawi?

Sezon letni = wakacje od Employer Brandingu?

Idą wakacje. Czas nieustających urlopów, autoresponderów mailowych, letniej przerwy na uczelni. Każdy Ebowiec wie,...

Employer Branding w IT. Czyli jak wybrać wartościowe wydarzenie...

Które wydarzenie dla branży IT jest wartościowe, które targi będą mieć powodzenie wśród najlepszych...

Najlepsza zakładka kariera – 3 rzeczy, o których musisz...

Jak wygląda idealna zakładka kariera? Czy w 2021 roku warto jeszcze w nią inwestować?...

5 kont z Facebooka dla EBowca

Bardzo często dostaję pytanie skąd czerpię wiedzę. Jako, że odpowiedź jest bardzo prosta i...

Formularz aplikacyjny – jak go stworzyć + przykłady

Formularz aplikacyjny - tworząc ogłoszenia liczymy, że jak najwięcej kandydatów uzupełni go pozostawiając nam...

Influencerzy w Employer Brandingu

15 miliardów dolarów. Przewiduje się, że tyle będzie warty rynek infduencerów w 2022* roku....

Sprawdź wszystkie kategorie!

Comments

  1. Olga nie przestajesz zaskakiwać, super wpis! bardzo mnie zaciekawiła metoda z kartami, zdecydowanie mogłabyś być ich ambasadorką 🙂

    • Daria, pięknie Ci dziękuję za tak motywujące do działania słowa!
      hahaha – chyba jestem ich ambasadorką – tyle, że nikt mi za to nie płaci – ba! sama zapłacę sobie za drugą talię 😀
      buziaki!

  2. Hej Olga,
    Dotarlem do tego materiału trochę później niż opublikowałaś, ale chciałbym się odnieść do pierwszego narzędzia 🙂
    Stand upy są z pewnością świetnym pomysłem, ale nie wszędzie będą pasować. W mojej firmie, prowadzimy rekrutacje w systemie projektowym. Mamy w każdym miesiącu ok. 10 rekrutacji i do tego 4 osoby.
    Do pewnego momentu organizowaliśmy codzienne stand upy, w których uczestniczył rownież bezpośredni przełożony. Okazało się, że dziennie marnowaliśmy 30 minut, gdyż większość kwestii rozgrywało się pomiędzy 2 osobami, a pozostałe 2 musiały słuchać o sprawach, które ich w ogóle nie dotyczyły.
    Postanowiliśmy zmienić formułę i teraz robimy tzw. check-upy, które odbywają się 2 razy w tyhodniu pomiędzy juniorem a Recruitment Managerem, w których jest omawiany status projektu. W ten sposób oszczędzamy sporo czasu 🙂
    Chcialem właśnie zwrócić uwagę na organizację takich stand upów i brak włączania osób, których sprawy nie dotyczą.
    Pozdrawiam 🙂

    • Radek – dzięki, że dzielisz się doświadczeniem, tym bardziej, że to mega cenna uwaga. Myślę, że to, co zrobiliście jest po prostu efektem agile’owego myślenia 😀 – dostosowaliście się do sytuacji. W daily nie zawsze każdy zaangażowany jest na 100% we wszystkie tematy, zamysłem jest, aby każdy wiedział kto co robi, aby np. w razie potrzeby wesprzeć kolegów/ koleżanki. Jeśli praca u Was jest bardziej samodzielna (pod kątem prowadzonego projektu) to jak najbardziej nie ma co marnować czasu na zgromadzenia całego zespołu (zakładam, że raz na jakiś czas catch upy całego zespołu macie?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here