Entry interview – co to jest i dlaczego warto go robić

Onboarding od kilku sezonów jest na ustach wielu hr-owców. Zastanawiamy się jak go poprawnie zmapować, powołujemy do życia rolę buddy’ego, przygotowujemy gadżety i induction day. Skąd będziemy wiedzieć, że to, co robimy się sprawdza? Dziś odpowiemy sobie na pytanie: co to jest entry interview. 

Entry interview – co to jest? 

Nie, nie chodzi mi o exit interview, ale tak naprawdę o jego przeciwieństwo. Entry interview to nic innego jak badanie, jakie przeprowadzamy w trakcie/ pod koniec/ po zakończeniu onboardingu. Najczęściej ma on postać anonimowych ankiet, ale, w zależności od kultury organizacji, może mieć też formę wywiadu. 

Jakie cele spełnia entry interview?

Zauważyłam, że zaadaptowanie entry interview jest różne w zależności od organizacji i ich potrzeb (a nawet kraju!), ale najczęściej wyróżnić możemy następujące cele:

– Ewaluacja procesu onboardingu 

– Poczucie zrozumienia swoich zadań, misji, wizji i kultury firmy

– Zgranie z zespołem

– Kontakt z buddym, przełożonym

– Poznanie zainteresowań, wartości, preferencji i aspiracji nowych pracowników

Ostatni punkt jest bardzo często głównym elementem badania w zachodnich organizacjach. Firmy zakładają, że, choć pracownicy odpowiadają na podobne pytania podczas rekrutacji, zadanie ich już po przyjściu do firmy pozwoli na lepsze poznanie nowych osób, rzucenie nowego światła na kolejnych członków zespołu i wzmocnienie kultury organizacyjnej. 

W Polsce słysząc „entry interview” głównie spotykam się z badaniem pierwszych czterech punktów. 

Entry interview – dlaczego warto?

Badanie zaangażowania, pulse checki, 360… Czy jest nam potrzebne w organizacjach kolejne badanie? Moim zdaniem, jeśli chcemy mieć kontrolę nad jakością wdrożonych procesów, zdecydowanie warto zastanowić się nad wprowadzeniem entry interview. Nie musi ono być długie. Wybierzmy punkty, które interesują nas najbardziej.  Zaraz podpowiem Wam kilka możliwości :).

Ogromnym plusem tego badania jest wysoka motywacja do jego wypełnienia – to zwykle pierwsza ankieta dla nowych pracowników, dlatego też chętnie biorą w niej udział. Pamiętajcie jednak, że badając również robimy „pierwsze wrażenie”. Od tego, jak skonstruujemy nasze badanie zależeć będzie, czy kolejne wypełniane będą z takim samym entuzjazmem. 7 sposobów jak dobrze prowadzić badania w organizacji znajdziecie tutaj.

Entry interview co to jest

Entry interview w 5 krokach, czyli o co pytać?

Zdecydowaliśmy się na przeprowadzanie entry interview. Zastanówmy się teraz, o co pytać, aby nasza ankieta przyniosła realne korzyści i nie była stratą czasu dla wypełniających. 

Poproś o ocenę procesu rekrutacji

O ile nie przeprowadzacie badania Candidate Experience, jest to dobry moment, aby znać doświadczenia choć jednej rekrutowanej grupy (oczywiście mamy wtedy obraz zdecydowanie niepełny – w grupie badanej brak osób odrzuconych).

Zapytaj o 1 dzień w pracy

Induction day może przybierać różną formę. Od prezentacji, przez warsztaty, aż po grywalizacje. Jako, że w każdą z tych form inwestujemy czas i pieniądze, a to, jak są przeprowadzone ma duży wpływ na pierwsze wrażenie nowych pracowników, pytajmy np. o ogólną ocenę, wrażenie z poszczególnych części (znam przypadek, że cały dzień oceniany był bardzo nisko ze względu na to, że 30-minutową prezentację prowadziła osoba, która była do tego zmuszona i dawała to odczuć słuchaczom), gadżety itp. 

Zapytaj o relację z buddym 

Relacja z buddym (więcej o tym napisałam w poście), może mocno ułatwić wejście do zespołu i ogólne odnalezienie się w firmie. Jego rola jest kluczowa, dlatego nie bójmy się o nią zapytać. Ja staram się to pytanie traktować jako pretekst do wyróżnienia buddych, którzy mają serce do tego co robią. Po drugiej stronie mamy sytuację, w której niektóre osoby nie są stworzone do tej roli, więc nie warto ich więcej angażować. 

Zapytaj o wdrożenie w obowiązki 

Czy nowa osoba wie, czym się zajmuje jej zespół, czy zna narzędzia? Czy wie, jakie są jej OKRy/KPI na kolejne miesiące? To bardzo istotne informacje, które mogą być predyktorami dalszej współpracy. 

O co możemy jeszcze pytać? O wdrożenie w kulturę organizacyjną, relację z przełożonym, zespołem… Podobnie jak w innych badaniach – ogranicza nas tylko wyobraźnia! Żartuję, ogranicza nas mnóstwo rzeczy 😀 m.in. długość ankiety, fakt, czy zrobimy coś w wynikami itp ;). 

Entry interview – podsumowanie

Entry interview możemy traktować jako „nowinkę z zachodu”, chwilową modę, czy koleją formę „męczenia” pracowników przez HR. Jeśli jednak ustalimy sobie cel badania i przyłożymy się do jego stworzenia, otrzymać możemy istotne i świeże spojrzenie na naszą organizację. 

Ps jeśli interesuje Cię praca zdalna sprawdź mojego posta na Istagramie o Badaniu doświadczeń z pracy zdalnej w branży IT:

Może spodoba Ci się również:

A może to Cię zaciekawi?

Employer Branding w IT. Czyli jak wybrać wartościowe wydarzenie...

Które wydarzenie dla branży IT jest wartościowe, które targi będą mieć powodzenie wśród najlepszych...

Działania Employer Brandingowe na Facebooku. Jak to robić przy...

„Facebook się kończy” – podejrzewam, że każdy z nas przynajmniej raz w życiu usłyszał już...

Jak dotrzeć do kandydatów? Czyli przyciąganie w Employer Brandingu

Twitter, Facebook, czy Linkedin? Targi pracy, a może udział w konferencjach? Własna zakładka kariera,...

5 Kont z Linkedin dla Ebowca i nie tylko...

Popularność Linkedina ciągle rośnie, a ilość treści, jakie możemy na nim znaleźć potrafi przytłoczyć....

Prowadzenie badań w organizacji – 7 sposobów jak robić...

Badania zaangażowania, zadowolenia z benefitów, ankiety po onboardingu czy te podsumowujące proces oceny. Nie...

Jak zorganizować imprezę firmową? 5 rad (cz. I)

Bal karnawałowy, wigilia, obchody istotnych dla firmy rocznic, otwarcia nowych biur, integracja zespołów/ całej...

Sprawdź wszystkie kategorie!

Comments

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj