Komunikacja wewnętrzna w IT – dlaczego ludzie się nie angażują?

Wrzucasz jakąś ciekawą informację skierowaną do wszystkich pracowników na używane w firmie narzędzie do komunikacji. Temat powinien zainteresować każdego. i… nic się nie dzieje. Choć Twojego posta można polecić lub skomentować nikt tego nie robi (nie licząc Twoich kolegów z działu 🙂 ). Dlaczego tak się dzieje? Czy to znaczy, że nikt nie dowiedział się o Twoim wpisie? Czy komunikacja wewnętrzna w IT jest skazana na porażkę? Dziś postaram się odpowiedzieć na to pytanie.

Czym tak naprawdę jest efektywność treści? 

Dlaczego, Twoim zdaniem, narzędzia do komunikacji wewnętrznej czy przekazywane przez nie treści nie angażują pracowników? Z bardzo prostego powodu. Może się tak dziać ponieważ… Źle mierzysz ich efektywność!


Być może jesteś mistrzem lajków na Facebooku, komentujesz posty znajomych na LinkedIn, a serduszka na Instagramie rozdajesz odruchowo? A teraz odpowiedz sobie na pytanie, w jakim dziale pracujesz i w jakich działach pracuje grupa, do której kierujesz komunikaty. No właśnie. Jeśli chodzi o narzędzia używane w komunikacji wewnętrznej bardzo ważne jest dopasowanie ich oraz późniejsza analiza ich efektywności do grupy docelowej. W dzisiejszym wpisie odniosę się oczywiście do branży IT.


Mówi się że HR i IT to kompletnie dwa różne światy. Nie do końca zgodzę się z tym stwierdzeniem, ale jedno jest pewne. Jeśli chodzi o aktywność w social media przedstawiciele  HR i IT często się różnią. Co więcej, zdarza się, że pod tym względem branża IT różni się też od innych branż (np. FMCG). W świecie, w którym dominuje precyzyjna komunikacja, a Social Media raczej nie są nadużywane, na próżno oczekiwać nadmiernej aktywności w narzędziach do komunikacji wewnętrznej.

komunikacja wewnętrzna it

Czas na zmianę podejścia do określania efektywności!

Czy to znaczy, że sytuacja jest beznadziejna? Zdecydowanie nie! Trzeba tylko dobrze poznać grupę docelową i jej zwyczaje 😊. Specjaliści IT w dużej mierze lubią proste komunikaty i brak ich reakcji nie oznacza wcale braku zaangażowania. Dlatego też nie wyciągaj pochopnych wniosków, że Twoje narzędzia do komunikacji wewnętrznej nie działają. Po prostu zwróć uwagę na inne mierniki.

Nie zawsze liczba lajków czy odpowiedzi świadczyć będzie efektywności – branża IT jest tego najlepszym przykładem.

Jak zatem możemy mierzyć efektywność narzędzi do komunikacji wewnętrznej?
To proste. Kluczowe są tutaj takie mierniki jak: liczba kliknięć na dany wpis czy artykuł, czas spędzony na czytaniu danej treści, współczynnik odrzuceń, open rate czy jeszcze prościej wskaźnik logowań do platformy komunikacji.

Komunikacja wewnętrzna w IT – benchmarki dla branży 

W mojej branży już dawno przestałam przywiązywać się do ilości polubień czy komentarzy pod danym newsem.
Druga ważna sprawa to benchmarki. Popularne platformy zbierają dane ze wszystkich branż, dlatego my w IT będziemy zawsze czuli się mniej efektywni niż statystyczni badani. Kiedy rozmawiam z dostawcami i proszę ich o benchmarki, zawsze zwracam uwagę, że chciałabym być porównywana tylko do mojej branży.
Zobaczysz, takie zawężone statystyki zmienią Twoje myślenie na temat atrakcyjności narzędzia. Oczywiście, choć aktywności jest mniej, nie oznacza to, że specjaliści ds. komunikacji wewnętrznej nie powinni się starać. Wręcz przeciwnie, nasze komunikaty muszą być jeszcze bardziej dopracowane, konkretne i merytoryczne tak, aby nasi odbiorcy czuli potrzebę i chęci zapoznania się z nimi.

ps jak macie chwilę, sprawdźcie recenzję książki Remote 🙂

Może spodoba Ci się również:

A może to Cię zaciekawi?

5 książek, które każdy manager w branży IT powinien...

Ludzie przychodzą do firmy, a odchodzą od szefów. Niby jest to frazes, ale mam...

Employer Branding w IT. Czyli jak wybrać wartościowe wydarzenie...

Które wydarzenie dla branży IT jest wartościowe, które targi będą mieć powodzenie wśród najlepszych...

Agile w HR – jak zacząć? Plusy i minusy...

Agile w HR - jak zacząć? W pierwszym wpisie na temat Agile (klik) w skrócie...

Działania Employer Brandingowe na Facebooku. Jak to robić przy...

„Facebook się kończy” – podejrzewam, że każdy z nas przynajmniej raz w życiu usłyszał już...

Alumni w organizacji – kim są i dlaczego warto...

Coraz świadomiej dbamy o kandydatów. Mierzymy ich doświadczenia, szkolimy się z candidatey experience. O...

Buddy w procesie onboardingu – kim jest & korzyści...

Oboarding pełni bardzo istotną rolę na Human Experience Journey. Dobrze przeprowadzony zmniejsza rotację, zwiększa...

Sprawdź wszystkie kategorie!

Comments

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here